måndag 3 oktober 2011

Sushitårta


En vän till mig och min man ska studera i Japan i 6 månader. Jag hade i tankarna att baka en tårta åt honom. Jag hade en ganska klar bild av vad jag ville göra. Det skulle absolut vara Japan inspirerat. Tyvärr på grund av flytten och en massa annat hann jag inte göra dekorationerna i tid. När det gällde innehållet i sushin spelade det ingen roll om jag gjorde dom samma dag eller inte men pinnarna hade behövt två dagar på sig att torka ordentligt. På grund av både tidsbrist och glömska så gjorde jag pinnarna tidigt samma morgon och dom va fortfarande mjuka och böjde sig lite. Men jag valde att ha med dom ändå eftersom jag hade skrivit en japansk hälsning till han som skulle åka.
Tårtan blev väldigt hög och fick tre fyllningar och var riktigt smaskig!!

Tårtan bestod av: Ljusa bottnar, hallonmousse, vitchokladmousse, nougatfluff. Spacklad med chokladfrosting. "riset" och dekorationerna i hemmagjord sugarpaste. Täckt med svart sugarpaste (ej hemmagjord.

1 kommentar:

  1. Vet hur det känns när man tänkt sig något annat och det inte riktigt blir så. Men nu tyckte jag iofs inte att det gjorde så mycket, väldigt kul att du skrev på pinnarna!

    SvaraRadera